tisdag 4 september 2012

Lärosätet i Lilla Lund Låta Oss Leka

Då var det åter dags. HT-12 är här och jag med den. Tillbaka i kära Lund och det är riktigt skönt. Ny roommate på Penthouse har det också blivit och det kommer bli helt galant. Taggad och redo för en höst fylld av matlagning, stök och kanske lite studier om det vill sig.

Dag två av terminen var det idag. Strategic Management och Leadership står det på schemat. Av någon outgrundlig anledning hann dagens korta intro göra mig kinkig. Förstår inte varför, utan känner mig istället som en hormonell kvinna. Detta löste jag enkelt genom att glida in på ICA för att fylla upp det tomrum som sommarn åsamkat min kyl. 


Jag köpte helt enkelt svindyrt smör. Det gjorde mig glad.


Gott på bröd. Inte särskilt speciellt vid stekning.
Jag stekte med det.

Efter att ha varit i mitt föräldrahem under en vecka, vilket ALLTID resulterar i stinn mat/matkoma (helt okronologiskt kommer ett inlägg om detta senare), så var jag sugen på något lätt till middag. Jag hittade grejer i frysen. Gjorde en sallad.


Skogssallad

Ingredienser

Älgfilé, gärna kalv då det har mjällare smak och funkar fint med sallad.
Valnötter
Kantareller
Rårörda lingon
Sallatsmix
Valnötsolja
Lingonvinäger
Salt & Peppar
Smör & Rapsolja

Lägg sallatsmixen i isvatten i 10 min. Rumstempa köttet. Slunga sallatsmixen torr. Gör en vinägrett på valnötsoljan, lingonvinägern, salt och peppar. Smaka upp så syran är lagom. Rosta valnötterna i torr panna. Stjälp ur och torka ur nämnda panna. Vrid upp till max. Tillsätt rapsolja. Salta och peppra köttet. Bryn köttet runtom. Släng i en vitlöksklyfta och en generös klick smör. Ös köttet runtom med smöret tills du tycker köttet känns lagom. Det beror på vilken färg du vill ha. Min bit gick kanske 2 min på var sida. Ta ur pannan och låt vila. Sänk värmen och stek kantarellerna i pannan till önskad konsistens. Smaka upp. Ta väck vitlöksklyftan och stjälp ur svampen. När köttet fått vila, 10-20 min beroende på storlek, skär upp det. Dressa sallatsmixen med vinägretten i en skål. Lägg upp. Ät och bli sådär lagom mätt.

På Penthouse Berthsson&Rybäck 's dansgolv i afton: Hardwell – Encoded - Dada Life Remix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar