tisdag 26 februari 2013

Helgaktivitet - Grabbdag

Helgen började redan fredag morgon. Jag bestämde att jag skulle ha en ledig och skön dag. Detta genom att göra en klassisk Dinner for Breakfast. Alltid lika gott att bryta mot de strikta frukostnormer som råder. I sann småländsk anda blev det rester som hamnade på tallriken:


Kåldolmar, potatispuré, gräddsås och palsternacskcréme

Fredagen fortlöpte i önskad takt. Med andra ord maklig. Den avrundades ett härligt jobbpass hos min efterföljare CJ Heinze vid mitt gamla skötebarn Söderströms Källare. Med ett amerikanskt tema för aftonen gick jag därifrån flottig, fryntlig och fetnöjd. Fredagen övergick till lördag utan att riktigt tappa sin amerikanska feeling. Morgonen blev förmiddag rätt så jävla snabbt. Detta innebar brunch och således American Pancakes. Tillbehöret för dagen var riktigt nice:

Kanelkanderade äpplen
3 äpplen
2 msk farinsocker
2 msk socker
1 msk kanel
1 nypa flingsalt

Skala äpplen. Klyfta dem. Smält smöret i en gryta, ner med äpplen, sockret, saltet och kanelen. Rör runt försiktigt tills allt karamelliserats och äppleklyftorna är mjuka. Klart! Det blir som en sprängpotent sylt, kanongott!

Med avklarad brunch begav jag mig in mot stan för ett efterlängtat häng med min gode vän Fredrik. Första destination: Grand Hotel, omskrivna för sina fatlagrade drinkar. Dessa var vi tvungna att pröva. Vi hann först med en Manhattan. Det var gott. Det blev en till


Negroni och Pata Negra svålar

Destination två: MEAT för lite skitsnack med Melina och Karin över en nyinkommen öl, Mazarin från Omnipollo vilket var en riktig toppöl. Därefter - mot saluhallen för inhandling av kvällens råvaror. 

Diplomatiska vänner som vi är, kom vi överens om att välja en rätt var. Jag hade en Chablis 1er cru som låg och väntade på att bli uppdrucken hemma. Så fisken blev mitt val. Plus ett par ostron med schalottenlök i sherryvinäger. För det behövs ju nästan alltid på en lördag.


Halstrad Skreitorsk, rotselleri- och potatispuré, vinägerbakt steklök och ört-beurre blanc

2 pers

400 g torskrygg, Skrei.
200 g rotselleri
200 g mjölig potatis
Grädde
Smör
4 röda steklökar
2 msk äpplecidervinäger
1 msk honung
1 dl vitt vin
2 msk vitvinsvinäger
1 liten schalottenlök
200 g smör, rumstempat
Dill
Gräslök
100 g gröna ärtor

Rimma torsken, ställ i kyl. Skala lökarna, lägg i liten form med äpplecidervinäger och honung. Baka i ugn på 150 °C tills mjuka men lite motstånd kvar i. Ca 20-30 min.

Skala och tärna potatis och rotselleri. Låt sjuda i vatten och grädde så det täcker tills mjukt. Häll av och spara vätskan. Tillsätt en klick smör, mixa och tillsätt den sparade vätskan tills önskad konsistens uppnås. Passera genom finmaskig sil, krydda med salt, vitpeppar och lite muskotnöt.

Finhacka örterna, ställ åt sidan. Finhacka schalottenlöken, koka med vin och vinäger. Låt reducera till ca 0,5 dl. Vispa i smöret tärning för tärning tills konsistensen tjocknar, nästan som en bea. Vänd ned örterna precis innan servering.

Blancha ärtorna och slunga i smör, salt och peppar.

Torka av torsken, salta och peppra. Hetta upp en panna med rapsolja och stek skinnsidan knaprig, ca 2 min. Tillsätt en generös klick smör och vänd fisken om. Stek på medelvärme i 2-3 min beroende på tjocklek. Temperaturen ska vara 45°C i fisken. Baka ev. av i ugn om osäker.

Därefter blev det en macka helt i Fredriks smak. En klassisk, fantastisk Bookmaker Toast. Med riktigt rött kött. Gött. Till detta: iskall Lager, snaps och en Bordeaux. Extra gött.


Ryggbiff på grillat surdegsbröd, dijonmajjo och pepparrot.

2 pers

300 g hängmörad ryggbiff med kappa, rumstempererad
Vetesurdegsbröd
Majonnäs
Dijonsenap
Riven pepparrot
Tomat
Romansallat
2 Ägg

Salta och peppra ryggbiffen. Bryn hårt på ena sidan i svinhet panna med rapsolja i 1-1,5 min. Vänd om, tillsätt en kvist rosmarin och en vitlöksklyfta med en generös klick smör. Stek tills önskad temp under konstant ösning. Vi ville ha rare - ca 1 min. Låt vila på skärbräda i minst 10 min.
Skär två rätt tjocka skivor bröd. Pensla med olja eller smält smör. Grilla på bägge sidor.
Bre mackorna med majonnäs, bra med Dijon, på med sallatsblad, skivad tomat, köttet, riven pepparrot, äggula och lite finhackad gräslök. Njut av en manlig macka.

Efter denna mängd med mat behövs både kaffe och avec. Först Bowmore 14yo Golden Cask. Sjukt mungott. Kanske även skulle ha något sött också.


23-årig rom med choklad- och hallonbakelse från Gateau. 

Vi lyssnade in oss på Fredriks band, Enigma Locos, efter middagen. 


Kvällen avrundades med music session med roomie Henry

Kvällens tune: The Doors – People Are Strange - New Stereo Mix Advanced Resolution

Över och ut/ P.B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar