söndag 17 februari 2013

Potatisfest hos Tourettes

Pang! Jag är tillbaka. Efter en otroligt hektiskt höst fylld med massa plugg och massa kul har jag nu hunnit återhämta mig och ta tag i den här bloggen som har fått stå på standby ett tag.

Vad passar då bättre än att berätta om 2013s första, största matfest. Den gick av stapeln i fredags och tillägnades min gode vän Jonas. Hans Moa kom med idén att ha en enastående middag i temat potatis, Jonas favoritföda. Efter att slagit våra kloka huvud ihop kom Melina, Moa och jag fram till en femrätters meny i potatisens tecken. Den såg ut som följer:

Kokt, krossad rostad potatis, rödlök, avhängd gräddfil & laxrom

Råraka, aioli & rökta räkor

Mandelpotatisbakelse med västerbottenost, långbakt fläsksida, sauterade morötter & sockerärtor samt jos

Pommes Frites med två ostdippar

Sötpotatispaj med vanilj, kardemumma, vit choklad och italiensk maräng

Avec: Potatisbrännvin


Potatisprepp


Presenten från Melina och mig. Fult inslagen.
Öppnad av oss innan Jonas ens hunnit se den.


Krossa, toppa & rosta


Glad grek med rätt 1 & 2


För kul fest orsakade bildbrist. Hursomhelst rätt 3


Presentutdelning - Stor, svart chipspåse


Hur farligt nöjd man kan bli över 20 påsar chips


Sötpotatispajen

Det blev en riktigt bukfylld middag med öl, vin och snaps som sig bör. Kvällen avrundades med en stabil och stökig utgång på Lunds Nation där vi mötte upp härligt strålande folk.

Där stampade vi takten till Dimitri Vegas & Like Mike - Wakanda

Tills nästa gång/ P.B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar