måndag 18 februari 2013

Kalvdans, råmjölkspannkaka eller näringsbomb

Efter nedan nämnda potatisfest var det på sin plats med en liten rekreationstur till Småland. Lite lugn och ro var precis vad min kropp skrek efter. Anledningen till hemfärd var att min kära mormor fyllde 75 år och det skulle så klart firas med pompa och ståt. En heldag av äta, sitta och prata stod på schemat. Helt i min smak.

Hemma hos min mor och far har vi goda grannar. Ett par av dessa goda grannarna, Magnus och Katarina, är lantbrukare och har både lamm och nötkreatur. Det senare är anledningen till detta inlägg. För en dryg vecka sedan födde en utav deras kor tvillingkalvar. Dessvärre var dessa dödfödda. En tragisk historia. Men inget ont som inte för något gott med sig. I och med kalvarnas för tidiga passering fanns nu en massa råmjölk till övers. Råmjölk är alltså den extra näringsrika mjölk som kalvarna diar på, eller kommer med första mjölkningarna efter kalvning. Den är riktigt gul, innehåller extra mycket fett, protein och mineraler. Den höga proteinhalten gör att råmjölken koagulerar vid upphettning, likt en äggstanning. Råmjölk får inte säljas i dagligvaruhandeln utan man måste mer eller mindre känna mjölkbonden i fråga för att komma över denna delikatess. Magnus hade alltså kommit förbi med en generös portion råmjölk och jag fick därmed nöjet att laga råmjölkspannkaka, eller kalvdans som det också heter, precis som min farmor brukade göra.

Jag ogillade länge råmjölkspannkaka som liten. Dess lite wobbliga konsistens, slående lik brûléepuddingens, var inte riktigt i min smak. Dum som jag var. Dock utvecklade sakteliga jag ett tycke för denna delikatess och idag älskar jag den. Därför blir jag extra glad när jag får laga det efter min farmors recept, till min fars glädje. Smaksättningen i denna version är kardemumma och bittermandel. Man kan byta den ut mot kanel eller vanilj, det blir också ljuvligt.

Farmor Ingrids Råmjölkspannkaka

1 liter råmjölk
5 dl standardmjölk
1 msk socker
1 nypa salt
1 tsk nymortlad kardemumma
1 bittermandel, finriven
1 dl skållad mandel, finhackad
Smör till formen


Sätt ugnen på 150 °C. Gör i ordning ett vattenbad i ugnen. Vispa samman ingredienserna. Gör ett stekprov av smeten. Den ska koagulera. Är den för fast, tillsätt mer mjölk. Är den för lös går det att tillsätta ett vispat ägg. Smaka upp. Häll upp i smörad form. Baka i 40-60 min beroende på ugn, i nedre delen av ugnen. Konsistensen ska bli något fast men inte för hård. Skaka till formen lite, den ska rysta lite i mitten, men inte skvalpa som av interna vågor. Kakan ska inte heller få för mycket färg.

Låt svalna något och ät ljummen med en god sylt. Eller låt vila över natten och värm sedan upp försiktigt i ugn.


Denna kaka bakades till dans: La Fleur - Tjuvlyssnerskan

En fortsatt god måndag önskar jag er /P.B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar