onsdag 6 juni 2012

GullaboGrillen - Grabbarna Grejar Gotte

Efter att ha lämnat Lund i morse, blev det en dags vila hos mor, far och bror. Mysiga fikor med mor- och farföräldrar stod högst upp på schemat. Sen kom middagen på tal.

Då skulle det givetvis grillas! (I Lund HAR jag ingen grill. Jag fullkomligt ÄLSKAR (otippat, jag vet)  grill. Därför BLIR det grill.)


Bredvid grillen: En enorm pilsner (2L) till mig och Emil hemtagen från Kroatien. TACK MAMMA!

Farsan hade förgyllt min ankomst med en härlig överraskning. Ett köttkalas som hette duga hade tagits upp på tining. Ett gäng vildsvinskotletter och en stor, härlig vildsvinskarré på ben, med en tjock, tjusig fettkappa kvar. Denna snittade och rubbade jag med stötta fänkålsfrön, timjan, enbär, Stubb's Rub, itryckta nejlikor, nymald svartpeppar och salt. Karrén brände jag på runtom på idiothett galler för att sen skjutas åt sidan och grillas indirekt till 68°C. Alla i familjen gillar inte rosa gris som jag. 

Under tiden grillades även en hel färsk vitlök. När köttet fått sin beskärda del av maillardreaktion fick en bit Brie åka på. Backman talar om vikten att föräta. Detta gjorde vi således när Brien blivit mjuk, mosig och god tillsammans med en hjortronssylt. Inte äckligt, inte äckligt alls. Kotletterna fick gå på när allt var nära på klart. De fick vara så där härligt au natural med enbart nymald vitpeppar och salt. De skulle nämligen pimpas med ett persilje-, citron- och vitlökssmör sen. En vända på hett galler, pang pang, vila lite i hörnet, stänga all lufttillströmning och låta stå en liten stund. Ta-daah, allt klart!


Fr. v. Långkörd vildsvinskarré
Brie med mylta
Vildsvinskotletter i väntan på hettan

Tillbehören blev ett gäng vanliga, ärliga, härliga klyftpotatisar, coleslaw(där den mjukgrillade vitlöken trycktes ned och vispades i), ovan nämnda smör och morsans schyssta sötheta rabarberchutney med chili. Eftersom Per nu var hemma, förärades middagen med Pers rödvin. Ett chilensk Cab Sav som var liksom gott-till-maten gott, men inget spektakulärt är jag rädd. Men fantastiskt mycket tack ska du ha Emil!


Till maten dracks den gamle husgudens rödpang


Ett fantastiskt lägg. Med blomma och allt.

Efter som bror min har namnsdag idag, skulle det prompt bli tårta. Denna fick jubilaren själv ordna. Det blev en sorts barnsligt god kalastårta.



Tårta med chokladpudding, vaniljkräm och rabarber- och jordgubbskompott i lagerna.
På topp, Marabou Mjölkchoklad. Så klart.
(Lägg gärna märke till min lillebrors grova grabbanäves precision i snittet) 

Med detta. Matkoma.

Tillägnat alla mina vänner på Sweden Rock, jag hade gärna varit där med er: Mötley Crüe – Home Sweet Home

Men, imorgon bär det av mot Oslo istället, boo-yah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar