fredag 29 juni 2012

Midsommar i Skäret

Jag är nog sist på bollen när det gäller redogörelse av den gångna helgens firande. Men sist på bollen resulterar ofta i en fet kapning eller glidtackling. Och sånt är ju alltid kul, eller hur?

Efter jobbet på förra veckans torsdag, eller dan-före-dansare-dan som jag brukar kalla den, drog två galanta damer och jag iväg från gamla Kristiania i full fart mot Sverige och södra västkusten. Alina droppades i Munkedal och byttes där ut mot Deborah. Vårt mål för helgen var Skäret, en bit från Ängelholm. Där skulle vi spendera en oförglömligt bra midsommar på Lovisas sommarställe. Torsdagskvällen innefattade välkomnade omfamningar, inkvartering på rummen, öl, varma mackor och fotboll. Typiskt bra uppmjukning inför vad som komma skulle.

Upp och hoppa, frulle med Johans nybakta bröd. Sagolikt gott, som han bakat mitt i natten. Långfrukost var givet, då regnet bestämt sig att komma på besök. Som vanligt. Vi trotsade detta, tog ett paraflax och gick ut på promenix.



En småbister morgonpromenad med tjusig omgivning

Dagen fortled i lugn ro. Bakandet tog fart framåt eftermiddagen. Jag hade spanat in rabarbern i trädgården och Lovisa Dahlén hade satt siktet på chokladsnittar. Sagt och gjort, stök och bök i kök. Jag gjorde även enbärsdrömmar. Det var easy-peasy, väldigt spännande och riktigt gott.


Gottebordet

Det man gör är att ta sig ett vanligt recept på drömmar som ska ge 40-50 st. Sen mortlar man 10 enbär med lite av sockret. Sen mixar man enbärsmortlet med resten av sockret, riktigt finmixar enbären. Man vill inte riktigt ha stora bitar av enbär i sin kaka, bara en liten hint. Sen fortlöper man enligt det gamla goda originalreceptet. Ljuvligt och väldigt svenskt sådär på midsommar.

Den svingoda, klassiska jordgubbstårtan stod värdinnan för. Helt perfekt, som en riktigt jordgubbstårta ska vara!


Rabarber- och jordgubbspaj

Rabarber hade jag ju sagt. Och det blandat med jordgubbar är ju gott, inte sant? Det blev alltså en Rabarber- och jordgubbspaj med havreflarn och maränger. (Recept kommer inom kort)


Midsommarbordets och aftonens drycker

Midsommar är en högtid av rang i mina ögon. Högtider som dessa tarvar Champagne. Sen är det alltid gott med lite rött. Ett lättare Bourgogne tänkte jag skulle passa till rätterna på buffébordet där ölen skulle gå bet. Surfandes på bolagets hemsida med nyheter hittade jag Mohawk Unfiltered Lager. Den tog jag en låda av. Det visade sig vara ett bra val. Mycket trevlig öl som funkade både i sol och regn, till mat och snack. Det visade sig även några andra tycka. Icke att förglömma, det klassiska kitet med skärgårdssnaps. Den gick lite laget runt. Jag hade dock bestämt mig för att testa något nytt. Snälleröds snapsar föll valet på. Och vilket bra val sen. Riktigt trevliga snapsar av hög kvalitét.


A wee bit nippy?

Efter en blöt midsommarafton, behöver man en blöt midsommardagsmorgon. Sex tappra själar var vi som vandrade ner mot vattnet. Solskenet på morgonen gav oss tro och hopp om ett härligt dopp. Det visade sig vara riktigt...uppfriskande. Eller svinkallt. 14°C visade det sig vara.

När alla torkat och fått en stadig långbrunch gav vi oss iväg på äventyr. En bilresa och en äventyrlig skogspromenad i regnet senare, och vi var framme vid Nimis som dåren Lars Vilks byggt under ett gäng år. Skrangligt var det, men upp i något av tornen skulle jag.

Här bjuder jag även på klassikern "fingret-framför-linsen" i förgrunden.
Inget tjusigt landskapsfoto utan det.

Tillbaka från Nimis var alla hungriga och väl förtjänta av mat. Alla började pyssla med lite av varje. Jag axlade det tunga ansvaret med potatissallad. Recept? Nä, det fanns inget men jag kan dela med mig av hur jag gjorde.

Fransk Potatissallad 12 pers




2 kg kokta, kalla nypotatis
1,5 rödlök
2 små pkt sugar snaps
1 påse ruccola
1 kartong cocktailtomater
3 blad libbsticka
2 kvistar backtimjan
Gräslök, godtyckligt
Cocktailkapris

Dressing
3 msk Dijonsenap
1-1,5 dl olivolja
2 tsk vitvinsvinäger med honungston
Honung
Citronsaft och -zest från en citron
Torkad ramslök
Salt & Nymald svartpeppar

Börja med dressingen. Låt alla ingredienser vara rumstempade. Låtsas att du slår en majonnäs. Då blir detta bra. Vispa ihop dijon och vinäger. Tillsätt sedan olivoljan under vispning, först droppvis sedan i en konstant stråle. Detta kommer få allt att tjockna, nästan som en majjo. Tillsätt därefter ramslöken och sedan citronsaft och honung efter smak. Hitta balansen. Smaka sedan upp med salt och peppar. PANG, där har du en schysst dressing!

Lägg först ruccolan i isbad. Då blir det krispig. Och det är gott. Låt ligga minst 10 min, sen låt den torka väl på handduk eller papper.

Sedan börjar det gamla goa grönsakshackandet. Skär gärna rödlöken i strimlor, det vill säga inte sedvanliga halvmåneskivor utan istället vänd på löken ett kvartsvarv. Det gillar jag. Skär även gärna tomater och potater i irreguljära bitar, lagom munsbitar liksom. Snedda till sugar snaps lite snyggt sådär. Strimla libbstickan riktigt riktigt fint. För den ger väldigt mycket smak och kan lätt ta över, så fördela den väl runtom i salladen.

Finhacka gräslöken och repa backtimjan. Denna är grövre och smakar mer(och bättre) än den man köper i kruka i butik. Denna fanns i Lovisas kryddland. Jag vill ha ett kryddland. Fan. Oh well, blanda ihop alltihop först och tillsätt sedan dressingen lite i taget under blandning. Det ska bli jämnt med allt runtom kring. När du har väl tossed sallad halverar du cocktailkaprisen och lägger den runtom kring ovanpå salladen. Det är typiskt en sån grej som vissa inte gillar, därför kan det vara nice att se var man inte ska jag om så är fallet. Smaka salladen, dra eventuellt ett varv med pepparkvarnen och en nypa flingsalt över. Till sist går du ut i landet och plockar gräslöksblommorna som finns där och strör lite slappt sådär runtom salladen. BAM, där har du en härlig fransk potatissallad. Låt den gärna bli rumsvarm tills servering. Då smakar den mer och bättre.

Johan grillade ett gäng laxsidor, precis lagom länge och resultatet blev mindblowing! Fantaxix lax, med en fräsch creme fraiche sås signerad av Lovisa.


Drycken till Johans fantastiska lax och min franska potatissallad

När maten hade huggits in på, kom sångkompendiet fram. Snapsas skulle det. Och som det snapsades. Bra skrot.


Den enda besk jag nånsin gillat
Midsommartonerna gick åt två lite olika håll. Smakprov på detta: Håkan Hellström – En Vän Med En Bil och A$AP Rocky – Goldie

Det var möcket brao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar