fredag 22 juni 2012

Oslo gör mig upptagen. Jävligt Upptaget. Men lika glad för det!

Cyberspace får ursäkta, men riktiga livet ringde och ville hänga. Oslo har tagit mig med storm och jag har haft två helt fantastiska första veckor.


Infärd mot Oslo en trevlig torsdagskväll

Saker som snabbt blev gjorda: styrt i ordning boendet ihop med Johannes och ordnat formalia i världens rikaste U-land. Kört en veckas jobb på Ni og Tyve där jag kört lite kall station och desto mer dessert-station. Fantastiskt givande, a la carte köret är en helt annan värld. En bra värld. Jag gillar den. Där ska jag vara med och leka. Därefter var det dags för en lite chill lunch. Melina tog mig till ett av sina favoritställen i Oslo, en tapasrestaurang på Grünerløkka.


Tapas på Delicatessen

Där åt vi 36 månaders Casa Alba Serranoskinka, patatas bravas, hemlagad korv på pata negra och Karl-Johansvamp på rostat bröd med karamelliserad lök, Croquetas med Serranoskinka och parmesankräm, torsk med fänkål, albondigas i tomatsås och huevo frito, en panerad, friterad äggula. 



I tilläg åt vi grisen hemlighet, ses ovan. Vi kan summera det som att besöket på Delicatessen var en trevlig upplevelse, definitivt en av de bästa tapasställen jag besökt. Jämn och god kvalitet på maten.


Kvartersrestaurangen kör lite skön referenshumor.

St. Lars är en köttrestaurang som ligger 500 m från vår lägenhet. Trevligt, det får bli ett besök där inom det närmaste.

Lördagen kom. Middag var spikat hos Nicole & Sanne. Fantastisk början på en oförglömlig kväll.


Classy vinhink med torr magnumriesling och lite ost


Sashimi på Salmalax, signerad Melina Athanasiadi.
Till detta smaskade vi i oss resten av Rieslingen.


Älgstek, råstekt rotfruktsbruniose, slungad broccoli o sugar snaps, glaserad knippmorot, 
honungsbakad spetskål, brynta champinjoner och gräddsås.
Dryck: Brolio och Barbaresco d'Alba

Efter en mättande middag med massa mungott blev det lite smoothies och oreoshakes som damerna stod för. Krossat glas, dödselectro, tillskott i sällskapet och lite whisky. Efter det var det dags för utgång. Ett litet misstag uppstod vid beställandet av taxi. Jag får erkänna mig vara novis när det kommer till Oslos taxiväsen. Vanlig taxi och maxitaxi var frågan. Jag sa att vi var sex pers. Damen i luren föreslog maxitaxi och jag sa, visst, kom, bara kom. Kom gjorde den. Stor var den. Det var sannerligen en maxitaxi. Eller snarare en stor jävla minibuss(jag vet, motsägelsefullt) stor nog åt 20 pers. Där satt vi, taggade till tänderna. Istället för att sura för 400 NOK i startavgift önskade vi en festlig låt och lekte vår nyuppfunna lek. Byta-säte-snabbast-leken. Fantastiskt kul tyckte vi. Det tyckte inte riktigt chauffören. Men fram till klubben kom vi, De Villa, och det var riktigt, riktigt bra. Kände en påtaglig Berlin-stämning, utan att någonsin varit i Berlin. Grym musik och grymt sällskap. Där mådde jag bra.


Slottparken, Grek & Karl-Johan en sen kväll/tidig morgon

Klockan blev mycket. Vi hade haft skoj. Det räcker så.


Dubbel Texasburger med strawberry shake på Ryes dagen efter dagen efter.
Cherry on the top!

Tidigare i våras hade ett besök gjorts på Ryes, då enkom för öl. Dock kändes detta diner/50s hak sjukt passande för ett burger & shake besök. Sjukt passande då att Melina och jag fortfarande hade känningar  från helgen. Det var matigt. Det var gott.


Jag råkade ha lite Salma jag med. Så Sashimi signerad av moi! 
Helt okej substitut till proteinshake.

En av helgens allas nya tunes: P.H. Fat – Dinosaur Blood

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar