tisdag 22 maj 2012

En lättare middag tarvas i dessa soliga stunder

Efter att ha varit en flitig pojk under förmiddagen, försett mig själv med en stadig lunch (det blev en något okonventionell Osso Buco på älgbogstek med inspiration av Marco) och sedan spatserat runt på Lunds kullerstensgator i solens strålar var jag inte särskilt hungrig i afton. 


Lunch: Osso Buco med saffransrisotto

Förutseende som jag är, hade jag agerat därefter och tagit fram två små innerfiléer av rådjur. En av dessa skulle få bli min kvällsmat, en smaskig råbiff. Den andra steker jag på till frukost imorgon.

Rå(djurs)biff (eller Vild Tartar)
1 pers
Tid: 10 min

Ingredienser:
1 rådjursinnerfilé (eller annat fint mört kött, exempelvis oxfilé eller kalvinnanlår)
1 äggula
Rödlök
Kapris
Inlagd rödbeta
Dijonsenap
Gräslök
Sallat

Kött
1. Putsa köttet fritt från hinnor och senor. Skrapa sedan köttet med en vass kniv. En riktig råbiff skrapas alltid.
2. Blanda samman med lite salt och peppar. Forma fint. Kyl.

Tillbehör
1. Finhacka gräslöken. Finhacka rödlöken. Gör små kuber av rödbetan. Skölj sallat.
2. Lägg alltsammans på tallriken precis som du vill. 

Drick gärna med en kall pilsner och, om det finns anledning att fira, en liten nubbe. Gärna i form av okryddad bitter.


En styck rå biff. Med mina tillbehör. Indulge!

Dessa tillbehör är de jag gillar till tartar. Gillar man andra tar man andra. Det får man faktiskt.

Om du är sugen på att headbanga, i enlighet med rätten, när du äter: Clawfinger – Carnivore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar