söndag 13 maj 2012

Per På Tur

Efter att ha invigt maj månad på ett sätt som kommer gå till historien och haft ett spektakulärt pyjamasparty i söndags, kändes det som att undertecknad behövde ett miljöombyte. Sagt och gjort, i måndags hoppade jag på en trång, långsam och varm buss upp mot ett gäng dagar i Oslo med go' stämning och ordnande inför sommarn. Min resa förgylldes med fina reskamrater. Såsom den fryntliga damen bredvid mig. Tydligen är det kutym i Ryssland(eller annat slaviskt land) att vråla, hojta och skrika i telefon på buss. Väldigt ofta. Att damen vidare hade inkontinensbesvär eller en ytterst liten blåsa gjorde resan skön, för jag slapp med det sitta ned knappt över huvudtaget. Upp och ned, ned och upp. Åtta gemytliga och ljumma timmar(AC var ur funktion) senare var jag äntligen framme.


Rar dam!

På plats möter jag upp söta Nicole som jag så snällt fick bo hos dessa dagar i tigerstaden. Dagarna kan summeras i punktform:

- Härligt häng på TGI Friday's på Klingenberg hos Cathrine.
- Arbetsintervju på Hansa Borg Bryggeri. Ace:ar den.
- Vandrande, spatserande och strosande på Oslos gator med mr. Hoberg. Go' stämning!
- Förstöra arbetsron hos Mia på hennes Triumph
- Sno med sagda Mia från jobbet på långlunch på Cafe Christiania. Confiterat anklår med rotselleripuré, amandinepotatis och rödvinssås smakade fint med ett glas Pinot Noir. Inredning: Classy och tjusigt. Samt dockhuvuden. Creepy.


Käck kille
- Ringa in Jesper till byn för häng i park.
- Uppslutning med Mia & Basse för lite snacks på Jacob Aall. Smaskade på lite manchego, oliver och empanadas. Den tapasen var oduglig. Men sällskapet var fantastiskt.
- Härligt häng på TGI Friday's. Igen.
- Spatserande i Oslos regn mot Ya-Ya's och June. Hon bjöd på mat och öl. Med det var jag helt såld!
- En frukost, mysig som alla andra. Nu gillar jag havregrynsgröt.
- Skatteetaten. Skulle fixa skattekort. Det sket sig. Tydligen hade det varit bra med pass. Oh well...
- Riktigt dålig lunch på Café Skansen. Fisksoppa som smakar redning är aldrig bra. Fräsch toa dock.


Hukodden

- Buss mot Restaurant Hukodden för arbetsintervju. Kockjobb. Fick det om jag ville ha det.
- Mer spatserande. Fler intervjuer. Levererar.


Ärligt käk

- Ser menyn på Restaurant Ni og Tyve. Glider in och snackar lite med ze boss.
- Möter upp Nicole efter jobb. Får en lägenhet ordnad av Hoberg på Bislet. Kollar in den. Den har potential för hög mysighetsfaktor.
- Knallar vidare på Bislet för sushi och after-work öl hos Johan Wolfie med gott gäng. Ramlar vidare mot Underwater Bar. Dryg personal men goda Lynchburg's. Sen: Ryes och efter det hem. Bra kväll.
- Buss ut mot Drøbak för att hälsa på Henke Skipperstuen. Det bjöds på kaffe och burgare. Gött? Gött!


Förkläde på

- Drar på provjobb på Ni og Tyve. Schysst ställe. Lugn afton med få gäster. Jobbar på med prep. Kollar in linjen under service.
- Sticker till Hoberg & Co efter jobbet för lite gott häng.
- Vaknar efter den sista natten upp i Nicoles sjukt sköna soffa, lugn frukost och lite ankgång på stan. Stör Mia och hennes söta medarbetare lite mer på Triumph. Sticker ned till TGI Friday's för lunch. BBQ burger satt där den skulle. Siri i baren var bakfull och snäll. Jag fick en milkshake av henne. Lööv.
- Trikk långt ut från stan för att möta upp Jesper, Isak & Andreas för hemfärd till Kalmar i bil. Mycket tacksam för att slippa 11h buss. Skoj bilfärd. Som gick bra. Nästan.

Fantastisk liten veckodagssemester i Oslo. Kär i stan. 'Til we meet again (17 maj?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar