tisdag 29 maj 2012

En hjärtefråga: Vad gör man när man har ett gäng kycklingpumpar till övers?

Häromdagen köpte jag ett gäng kycklinghjärtan. Vad ska han med dem till, kanske gemene man undrar? Hundmat? Kasta på ovetande förbipasserande? Icke, de skola bli föda.

Eftersom jag sitter med en inspirerande hemtentamen tänkte jag fatta mig kort och bara slänga upp två olika sätt att äta dessa små söta tingestar till middag. Ett tips är att lägga hjärtana i mjölk över natten när hinnor och senor putsats väck. Detta ger dem en mildare smak.


Måndag

Första vändan blev det timjanstekta hjärtan, blomkålspuré, blanchad broccoli, syltad gulbeta och kapris. Lite franskt sådär. Jävligt gott sådär. När broccoli ska till och användas, spara för allt i världen stammen. Den kan behöva skalas och sjudas längre än buketterna. Men i utbyte får du en fin slant som påminner och grön sparris. Fint som smör. Gärna med smör.


Tisdag

Idag drogs jag åt ett annat håll. Smörstekta hjärtan(det är trots allt godaste tillagningssättet tycker jag), blekselleri, syrligt äpple och purjolök fint strimlat till en sallad med en dressing på söt, stark och grov senap, kallpressad rapsolja, salt & peppar. Topping blev finstrimlad kruspersilja och lite parmesan. Tänk på att inte översteka hjärtana, då blir de inte särskilt härliga i konsistensen.

Kvickt, gott och mättande. Bra för kvinnor. Bra för krigslustan också för den delen(enligt osäkra källor).

Tune: Bruce Springsteen – Hungry Heart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar