måndag 14 maj 2012

Slöa Söndag

En lång sovmorgon följdes upp av lång frukost. Att bara ha sköna grejer på schemat känns inte så dumt ibland alltså. Fika hos morföräldrar, putsa på motorcykel och leka med en varghund sliter inte ut en karl i sina bästa år.

Något som jag konstant saknar i Lund är möjligheten till att få ränna i skogen utan asfalt, saktfärdigt cyklande pensionärer och slöjoggande hipsterfarsor med barnvagn. Därför var det inget svårt beslut att dra rätt ut i skogen, bortom väg och stig, för en runda i terrängen. Solen sken på mitt fagra anlete och i min enfald blundade jag, bara en liten liten stund, mot solen och lät den värma mina ögonlock. Det finns en annan historia när jag sprang och blundade. Det slutade inte så bra. Lång historia, kort: Blod, brusten snok och bölande. Med detta borde jag ha lärt mig att man inte ska springa och blunda samtidigt. Speciellt inte när man springer i en snårig granskog. Men icke. Snubbla, snava och trilla blev resultatet av min dumdristighet. Föll pladask ner i en sur mosse. Skam den som ger sig, upp igen, tagga till och hitta hem. Det gick galant. Därför var jag givetvis värd en lunch värdig kungar. Nyfiskad strömming från Sturkö-bron utanför Karlskrona fanns i kylen. Ergo: Klassisk husman på tallriken.

Stekt strömming och potatismos
1 pers

4 strömmingfiléer
1 msk senap, stark och grov
Gräslök, efter behag
Dill, efter behag
Ramslök, 3 blad
Vetemjöl och ströbröd till panering
Salt & Vitpeppar
Smör

Potatis, efter hunger
Lite gräddmjölk
Lite smör
Salt & Vitpeppar
Muskotnöt

Fisk
1. Rensa och skölj strömmingarna. Bred senap på köttsidorna. Sprinkla finhackade örter över senapen och vänd ihop strömmingarna med köttsidorna mot varandra. 
2. Salta och peppra vetemjöl och ströbröd. Panera fisken med blandningen.
3. Stek fisken frasig på medelvärme med rätt mycket smör. Servera direkt från pannan.

Mos
1. Skala och skär potatis i mindre bitar. Koka mjuk i saltat vatten. Häll av och låt ånga av.
2. Släng i en klick smör i potatisen. Värm upp gräddmjölk. Stompa till mos och tillsätt gräddmjölk till önskad konsistens.
3. Salta, vitpeppra och riv i lite, lite muskotnöt.


Servera som det är eller med lingonsylt

Efter det gjordes en paj med mördeg, rabarber- och jordgubbskompott, italiensk maräng och vaniljsås. Det blev fult. Men gott. Den är borta nu.

Idag bär det av ner mot Lund på tvåhjuling i solskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar