onsdag 16 maj 2012

Korvfest och Nördande

I måndags kväll kikade jag ner i ett stökigt frysfack. Där hittade jag några trevliga små paket. Resultat av en helkvälls stoppande från i vintras.


4 sorters korv

Pappa och jag gick lös på färs i flera olika former och lät korvhornet spruta för fulla muggar. Från höger sett är det: Älgkalv med Karl-Johan, Älg med rödvin, timjan & rosmarin, Cumberlandkorv på vildsvin och till sist Vildsvin med fänkålsfrön och chili. Mitt val för kvällen föll på det sistnämnda.


Tacka gud för Vac-Pac

Alla dessa korvar är färska och har således relativt hållbarhet. Med andra ord har det fått bli korv till frukost, lunch och middag. Bangers & Eggs till frulle är inte helt fel.


Snabblunch

Innan gårdagens jobb blev det ett par dekonstruerade korv med bröd. Överst: Korv med gul lök som fått kallvattenbada i 20 min, dijonsenap och lite majo på ett rostat surdegsbröd. Nederst: Korv med samma lök, bostongurka, Edvins senap(förmodligen världens godaste senap till korv samt skinkmackor), lite majo och samma bröd. Ketchup till. För det ska man faktiskt ha till korv med bröd.

Tidigare under dagen hade jag varit och hämtat en beställning gjord på bolaget för ett tag sen. Det var ett tungt lass hem, men nu ska nog matdryck för resten av vårterminen och lite därtill vara kirrad.


Godis

På kvällen kom Melina förbi med en burk Foie Gras och utbrister när hon stiger genom dörren: Jag är så hungrig att jag skulle kunna äta en hel by! Hon fick därför äran att välja ett vin ur inköpet som skulle kunna vara gott till kvällens korv och surkål. Lite småfranskt sådär, lite småliknande en choucroute sådär. Valet föll således på en Riesling från Alsace. Vi tänkte att det kan vara bra med en vit vecka.


Rätt ung - rätt syrlig. Men förvånansvärt fruktig: persika, ananas och aprikos.
Mungott.

Eftersom korven som sagt är färsk, behövde den stekas långsamt och försiktigt för att inte spricka men ändå bli genomklar. Surkålen brässerade vi i lite vatten, tillsatte rostad kummin och lätt mysa ihop tills vattnet ångat bort. Smakade upp med salt och vitpeppar.


Serverades med dijonsenap och syltlök

Efter en välbehövlig(!) middag påbörjades nörderierna. Mycket vispande, meningskiljaktigheter, synergier och huvudkliande i köket resulterade i någonting annorlunda. Första stadiet avklarat i ett miniprojekt:


Foie Gras "macaron"

Låtsatsmacaron eller sandwich, kalla det vad du vill. Hursomhelst är detta du ser marängaktiga lock på morotsjuice fylld med anklevermousse. En munsbit som sannerligen får snålvattnet att rinna till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar