torsdag 12 april 2012

Användadet av köttet på benen



Hösten 2010 hade jag precis påbörjat mitt sista år på Ekonomie Kandidatprogrammet på Lunds Universitet. Jag hade under tiden som student utvecklat ett större intresse för matlagning för varje tillfälle vid spisen. Nu hade ryktet spridits om att jag kunde ett och annat när det kom till käk. Under ett litet galej i min och Johans lägenhet kom Emelie Ardby fram och frågade mig om jag inte skulle tycka det vore roligt att bli förman på Östgöta Nation, en ideell studentorganisation bland många andra här i Lund. Jag hade tidigare jobbar i kök på Lunds Nation, men aldrig haft en förmannapost. Det skulle innebära större ansvar men även större frihet. 

Emelie var alltså förman för serveringen på ett utskott som kallas Söderströms Källare. En femrätters sittning som är nationens ”gourmetrestaurang”, dess gastronomiska stolthet. Detta lät otroligt spännande och jag var inte sen att tacka ja till det förslaget. Lite formalia, några möten senare och vips, jag hade blivit kökmästare på Södis. Häftigt, men även riktigt nervöst. Skulle jag uppnå samma nivå som mina företrädare? Det fick framtiden utvisa.


Östgöta Nations vapen


Nu, nästan fyra terminer senare, verkar det vara som så, att ja, tillsammans med mina underbara köksjobbare, klarade av uppdraget. Galant till och med. Många är timmarna som har spenderats på ÖGs rätt trånga kök, med lite begränsande utrustning, men jag älskar det. Att klura kring nästa meny har blivit en del av min vardag, att alltid förbättra sittning efter sittning, sträva efter perfektion. Det är helt enkelt fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar