torsdag 12 april 2012

Project: Preface

Ikväll har jag påbörjat ett litet köttprojekt. Det är som så att lägenheten jag bor i har ett ytterst litet kök och således bara en mindre frys. Den blir lätt full när man, dels köpte en tredjedels älg i höstas, för att sen bli påprackad vilt var gång man gör en liten visit hos föräldrarna. Nu var det alltså dags att försöka göra lite plats och då fick en stor vildsvinsbog komma upp på tining. Den var så stor att jag fick dela den i två delar. Detta blir alltså en mini-bloggserie. Ikväll har jag preppat. Det betydde att det fick bli snabbt käk, i stil med p-mat, till middag.

Spaghetti What-evah 1 pers

Ingredienser: Vad som kan finnas i kylen samt rester från preppen. Spaghetti och Parmegiano

I mitt fall: En bit purjolök, en halv morot, lite vitlök och kärnhus från 2 tomater, brynt sidfläsk, en skvätt rödvinsvinäger, två teskedar honung, lite sherryvinäger, basilika, salt och nymald svartpeppar.

1. Smält smör i en liten gryta, släng i grönsaker, på med vinäger, honung och lika mycket vatten som vinäger och honung, pytsa sen i lite basilika. Låt fräsa till grönsakerna mjuknar. Tillsätt sidfläsket. Låt sjuda på låg värme så länge som du pysslar med preppen. Om det blir för torrt, tillsätt lite vatten.

2. När du känner hungern krypa på och du känner att du hinner äta är det dags. Koka upp saltat vatten och koka sedan pastan al dente. För ingående instruktioner på detta, ta en titt hos Marco Manieri.

3. Smaka upp röran/ragun/what-evah med sälta, peppar, syra och sötma. Slå spaghettin i en djup tallrik med LITE olivolja eller smör. Häll över röran/ragun/what-evah, riv över din goda Parmegiano, rikligt. Toppa med en god ört om du har det. Jag hade persilja. Det är ju gott. Rör om. Ät.


P-mat ska inte se snyggt ut. Avgör själva.

Sen till kvällskaffet blev det en macka med vad som får bli veckans favoritost: Falbygdens Arn Gran Reserva. En 36 månaders herrgård som jag får stålsätta mig, för att inte smäcka i mig hela på en gång.

Tillägnad tillvaron: Justice – Stress

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar