söndag 15 april 2012

Håll i hatten, han bakar också!

När det kommer till det söta köket är jag inte lika bevandrad. Det kanske var där jag en gång började, med att kladda ihop muffins med morsan eller vackert vika vaniljbullar med mormor. Men med åren har intresset svalnat. Men hittar jag något som jag tycker verkar intressant, nytt och gott då gör jag oftast det. Om inte annat för att kunna bjuda nära och kära på det.

Jag är något ambivalent i köket. När det kommet till mat, i generell mening, är det inte så noga med mått och recept, det blir oftast på känsla. Det är också oftast då det blir bäst resultat.

Men när det kommer till bakverk och desserter är jag nitisk med måtten. Så fram med digitalvågen, så kör vi!

Smuliga rågbars med sylt

Tid: 3 h (ineffektiv tid)
12-16 bitar (beroende på hur stora gottegrisar dina vänner är)

Mördeg

120 g vetemjöl
65 g mörkt rågmjöl
50 g mörkt muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
113 g smör, smält och svalnat

Smul

100 g havregryn
52 g mörkt rågmjöl
38 g strösocker
32 g mörkt muscovadosocker
30 g vetemjöl
0,5 tsk salt
85 g smör, smält och avsvalnat

Fyllning

350 g sylt, marmelad eller curd

Använd gärna en hemgjord sylt, det är ju godast. Annars går det fint med en köpt som du gillar också, men välj då en syrlig historia som möter de mäktiga och smöriga degarna. Jag har töm-frys-läge och gjorde således en blåbärssylt efter konstens alla regler. Och slängde i lite extra citronsaft och citronzest för att få den sådär göttigt tangy.

Metod


- En mör deg

1. Sätt ugnen på 135°C. Mät upp alla ingredienser till mördegen utom smöret och vispa ihop det jämnt.
2. Smält smöret och låt svalna.
3. Smöra en 22 cm i diameter form. Eller gör som jag, som inte äger en sån, ta valfri passande ugnsform och bakplåtbeklä kalaset.
4. Tillsätt smöret till torringredienserna och rör ihop. Tryck ihop till en jämn deg med nävarna. Tryck ut i formen.
5. Frys i 30 min.
6. Baka av i 50-55 min tills gyllene och fin.


- Kicka igång smulet!


1. Mät upp alla torra ingredienser och kör i en matberedare 5-10 sek på puls. Det ska inte bli pulver.
2. Smält smör. Precis på samma sätt som innan.
3. Rör ihop det och gör det smuligt med fingrarna.
4. Låt stå i kyl tills mördegen är klar.


- Sammansättning av härligheten

1. Ta ut den färdiga mördegen. Cranka upp ugnen till 175°C.
2. Bred ut ett jämnt lager med sylt. Min sylt blev bara 330 g, men det är inte hela världen. Man kan faktiskt ta lite mindre sylt. Det får man. Eller mer för den delen också. För det är ju trots allt gott.
3. Smula över smulet. Tryck gärna ihop några klumpar av smulet så översta lagret blir toppigt och ojämnt.
4. Grädda av i 50-55 min tills gyllene och fin. Vill man vara överpretentiös kan man vrida formen ett halvt varv efter halva tiden för jämn gräddning. Det gav jag blanka fan i, för det blir nog bra ändå ska du se.
5. När klar, låt svalna innan du skär ut dina bars. Annars blir det bara kladd.





Nu ska jag ta formen och gå på grekbjudning. Exciting!


Dessa med lite lättvispad grädde eller halvtinad vaniljglass.
Jorå, det svider inte


Vad som händer om du inte låter det svalna: The Vaccines – Wreckin' Bar (Ra Ra Ra)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar