torsdag 19 april 2012

Krogbesök 2012 - Chalet de la Marine

Efter att ha avklarat en toppmiddag kan jag lika gärna klämma till med tips om ett bra lunchställe och då vara klar med Val Thorens för denna gång.


Ett sätt att trivas


En morgon åkte jag och min bror på ett tråkigt uppvaknande. Vi gick ned mot skidförvaringen för att hämta våra grejer för en riktigt solig skiddag. Det visade sig att någon jävla stövelidiot hade brutit upp vårt skåp och snott skidor från alla i vårt rum. 


Ingen dörr, inga skidor. Gyllene regel i Frankrike

Det blev riktigt dålig stämning, polisanmälan och dyra räkningar hos skiduthyrarna. 

När vi väl kom upp i backen ville vi liva upp stämningen. Tack vare lite googlande var Chalet de la Marine ett ställe vi ville pröva.  På plats visade det sig att de hade en lovande meny.


Ris, mussla, ost - Gott!


Mitt val föll på en tryffelrisotto med halstrade pilgrimsmusslor och parmesan. Trots att man kan tycka att en risotto är en rätt i sig så gjorde det sig fint med musslorna till, då det gifte sig med fiskbuljongen de använt till den krämiga risotton. Det ska tilläggas att det inte snålades med tryffeln. Den franska tryffel är så väldigt mycket mer aromatisk och smakrik än den gotländska, som är den enda jag använt mig av innan. 


Vin i vatten, så det inte fryser.

Lägg till lite beska blad, dill, ett lokalt vitt vin de Savoi och strålande solsken så behöver jag kanske inte säga mer. Detta var himmelskt. Måste jag nämna något negativt kan det vara att rätten som helhet hade kunnat få lite mer parmesan och eventuellt lite mer syra. Det hade lyft och fräschat upp rätten som blev ganska smaktung av tryffeln och buljongen.


Mättande, till och med för en 1,95 lång grabb.

Emil gick på ankbröst med potatisfondant, sky och savoykål. En clean rätt med trevlig presentation och perfektion i tempen hos ankan. Det var det jag fick ut av det jag fick smaka. Det enda negativa var väl att ankbröstet svalnade så kvickt i och med att vi satt på balkong. En smäll man får ta, även om tallriken då kanske kunde vart varmare.



Vi mådde rätt bra ändå.

Summering av det hela är att detta var utan tvekan den bästa lunchrestaurangen vi stötte på i backarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar