tisdag 24 april 2012

Mastig Middag - Nordisk Lasagne

Med jämna mellanrum tar jag ut mig totalt, rent fysiskt. Jag älskar det. Efter ett riktigt hårt träningspass mår jag nog som bäst. Eller nära på iallafall. Som en schysst effekt av detta får man äta lite mer. Det medförde att jag idag slog till med en riktig kaloribomb. Resultatet blev en fusion mellan det italienska köket, mina råvaror och mitt sätt att laga käk. Recept rätt in i kaklet:

Lasagne på älgfärs, taleggio och trattkantareller

Tid: 1,5 h
4 personer

500 g älgfärs
300 g lasagneplattor
1 gul lök
1 stor morot
1 liten bit rotselleri, ca 50 g
8 vitlöksklyftor
3 lagerblad
2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
1 grabbnäve torkade trattkantareller
0,5 burk krossade tomater (gärna Mutti)
1,5 dl rött vin
4 dl älgfond (eller kalvfond)
3 dl grädde
250 g taleggio
125 g parmesan
1 dl rapsolja
150 g smör
Salt & nymald svartpeppar
Lite sherryvinäger
Lite extra virgin olivolja

Ragu

1. Blötlägg trattkantarellerna i vatten så det täcker i några timmar. Rumstemperera köttfärsen.


Smått ska det va! Annars...

2. Finhacka lök, vitlök, morot och rotselleri.
3. Hetta upp en emaljerad gjutjärnsgryta till förbannelse. I med en bottenskyla rapsolja. Bryn färsen. Gärna i omgångar. Tillsätt mer olja vid behov. Plocka upp och lägg åt sidan.
4. Sänk värmen och mjuka till grönsakerna i mer olja och en klick smör. Tillsätt sedan timjan och tomatpuré. Låt gå i några minuter. Plocka upp och lägg tillsammans med färsen.
5. Krama ur svamparna och stek dem i en generös klick smör. När det är gjort, tillsätt färsen och grönsakerna. Blanda upp fonden med blötläggningsvattnet.
6. Häll på vinet, lagerbladen, ett par klickar smör och låt koka in i några minuter.
7. Tillsätt sen fond, grädde och krossade tomater. Låt sjuda försiktigt i omkring en halvtimma. Eller mer. Rör om då o då. Ragun ska bli riktigt krämig. Smaka upp med salt och peppar och ev. lite sherryvinäger. Montera ned en klick smör.


Puttra nu då! 10-15 min till sen så.

8. Tärna under tiden upp taleggion i mindre bitar och riv parmesanen.
9. När ragun är klar, plocka upp lagerbladen.

Lasagnemontering

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Koka upp rikligt med saltat vatten. Koka lasagneplattorna mjuka i några minuter, i omgångar. Lägg åt sidan.
3. Varva i en bakplåtsbeklädd eller smord form med först ragu, sen plattor och parmesan. Börja om. När hälften är gjord, kör ett lager taleggio. Börja om. Avsluta med taleggio.


Fega inte med osten

4. Grädda i ugnen i ca 20 min. Känns efter med sticka. Osten ska ha blivit lätt gyllene.

Servera med ruccola som fått isbadat, lite parmesanflagor och ringla olivolja över. Eller som vi alltid haft hemma: fint strimlad vitkål/spetskål. Inte heller dumt.


Ready? Go!

Att dricka till? Italienskt rödvin känns väl inte helt obefogat. Eller ett iskallt glas mjölk, som jag alltid gjorde som barn. Det gjorde jag idag med.

Inte-så-random cartoon referens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar