lördag 14 april 2012

Sveriges Mästerkock - en kort men fantastisk och innehållsrik tripp - Del 1/3


Det har gått några månader sen det uppdagades för min omgivning att jag hade varit med i det där programmet på fyran, ni vet där det tävlas i mat framför en Per, en Leif och en Marcus. Nu tänkte jag berätta lite om min resa där, från början till slut, för de som är intresserade. Ni andra kan ta en glass och fortsätta med vad ni nu gjorde.

Det var en grå junidag i mitt föräldrahem, slösurfandes som jag kom in på ansökan till Sveriges Mästerkock. Jag tänkte, what the hell, det skadar ju inte att skicka iväg den här lilla ansökan. Mest på skoj liksom.

Sommarlovet gick och jag tänkte inte så mycket på den där ansökan alls. Men en varm sommardag i augusti, under min löprunda under lunchen ringde det en fröken som sa att hon var från Meter Television och jobbade med ovan nämnda program. Vi snackade lite om käk, ställde lite kontrollfrågor om recept osv som jag svarade på för att sen höra henne säga att jag var välkommen på audition den 17e september, om jag ville. Med just en what the hell- inställning körde jag på och sa att klart jag kommer dit. Jag hade ju ändå rätt flexibelt i plugget i höst om det nu skulle gå hela vägen.

Den 17 september börjar närma sig och jag har klart för mig för juryn ska få smaka av mig. Denna lördag ska en jury, bestående av casting ansvariga och andra i teamet avgöra vilka som förtjänar att gå vidare till audition nr 2. En kall rätt ska presenteras. Allt är förberett och klart, schysst porslin för upplägg och alla ingredienser ordnade. Det råkar vara som så att fredagen den 16 september är terminens första Söderströms Källare. Jag vet om att det blir rätt sena kvällar när vi lagat klart och klockan 09.00 skulle jag vara i Helsingborg för audition. Just denna Södis tar disk och städ extra lång tid och jag kommer inte i säng förrän halv fyra. Lägg till en nervös kille – jag kunde inte somna förrän runt fem. Trots flera larm satta, en lillebror som har som uppdrag att ringväcka mig, lyckas jag sova mig igenom allt och vakna upp i full panik 08.50. Shit, shit, shit jag hinner aldrig! Men jag måste försöka i alla fall. Drar på mig kläder, slänger ned alla prylar och käk i en väska och cyklar mot tågstationen. Lugnar mig på tåget, tar en pressbyråfrukost och haffar en taxi till Idrottens hus i HBG. Jag är sist på plats.

Det var ingen stress dock. Drygt 200 pers samlade i den där svinkalla salen sitter och väntar på sin tur nervöst hållande i sin nummerlapp. En del har bara en ica-kasse med sig. En del har hela frysboxar av frigolit som måste kånkas med säckkärra. Jag sitter ned, lugnar mig lite. Det tar fyra timmar, sen ropas äntligen nummer 214 upp. Tillsammans med tre andra knallar jag upp mot juryn. En tjej, lätt förvirrad och skakis av nervositet. En tysk snubbe som har med sig en tolk. En kille vars morsa anmält honom. Sen jag. Vi presenterar oss själva, får svara på några frågor och sedan börjar avsmakningen. Jag försåg dem med en grön ärtmousse, med dijonmajonnäs, ängsyra och en rimmad, tjusig havskräfta.



 Efteråt får vi gå ned i hallen igen, få domen: Antingen ett NEJ eller ett KANSKE. Kanske innebär att de ringer senare ikväll för att ge besked. Igen. Vilken pärs. Men käket verkar ha gått hem, för jag fick alltså ett kanske. Glad i hågen knallar jag mot tågstationen och tillbaka till Lund. Senare på kvällen får jag ett samtal. Ett kanske hade blivit ett ja och jag skulle infinna mig på samma plats dagen efter kl. 12 för tillagning av varmrätt och ett litet möte med den RIKTIGA juryn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar